کرم جدیدی که زخم پا را درمان می کند

11نوامبر 2021- زخم پای دیابتی می تواند عواقب بسیار بدی را به دنبال داشته باشد. هنگامی که این نوع از زخم ها از کنترل خارج می شوند، می توانند منجر به وضعیتی شبیه به قانقاریا به نام نکروز شوند که در آن بافت های بدن می میرند و نتیجه احتمالی آن قطع عضو است. حدود 80 درصد از قطع عضوهای اندام تحتانی در افراد مبتلا به دیابت پس از تجربه ی زخم مزمن پا انجام می شود.

چندین درمان وجود دارد و میزان موفقیت آنها متفاوت است. از جمله ی آن‌ها دبریدمان (برداشتن پوست و بافت مرده)، offloading(برداشتن وزن و فشار از روی زخم، مانند استفاده از عصا)، پانسمان‌های مخصوص، جراحی و درمان در یک اتاقک اکسیژن هایپرباریک.

کرم جدید اثرات شفابخش چشمگیری را نشان می دهد

اکنون، طبق گزارشی که به تازگی درJAMA Network Open  منتشر شده است، یک کرم موضعی جدید به طور چشمگیری در درمان زخم پای دیابتی موثر است. تیم تحقیقاتی که توسط دکتر یو-یائو هوانگ از بیمارستان یادبود چانگ گونگ در شهر تائویوان، در تایوان سرپرستی می شد، 236 بیمار دیابتی مبتلا به زخم پا را به مدت 16 هفته (با 12 هفته پیگیری) درمان کردند. میانگین سنی بیماران 57 سال بود و از هر چهار نفر، سه نفر مرد بودند. یک گروه 122 نفره با کرم موضعی جدید دو بار در روز تحت درمان قرار گرفتند، در حالی که به 114 بیمار دیگر یک پانسمان جاذب حاوی سدیم کربوکسی متیل سلولز داده شد که دو بار در روز تعویض می شد. پس از دوره درمان، مشخص شد که 60٪ از افرادی که در گروه کرم موضعی جدید بودند "ترمیم کامل زخم" را تجربه کردند، در حالی که میزان بهبودی در بین بیمارانی که با پانسمان جاذب تحت درمان قرار گرفته بودند، 35٪ بود.

این کرم موضعی که ON101 نام دارد، از ترکیب دو ماده فعال تشکیل شده است. یکی، PA-F4، که از عصاره ی  Plectranthus amboinicus، به دست می آید- گیاهی چند ساله که در آب و هوای گرم رشد می کند و خواص درمانی و تغذیه ای دارد. دومین ترکیب، S1، از عصاره ی  Centella asiatica، به دست می آید- گیاهی از آسیای شرقی که مطالعات نشان داده اند برای بهبود زخم، درمان بیماری های پوستی (مثلاً لوپوس، اگزما، و پسوریازیس) و همچنین برای سایر مشکلات مانند اسهال، تب و اضطراب مفید است.

همچنین مشخص شده است که هر دو ماده فعالیت ماکروفاژها را تنظیم می کنند. ماکروفاژها، جزو گلبولهای سفید خون هستند که میکروارگانیسم ها را می کشند، سلول های مرده را حذف می کنند و سایر سلول های سیستم ایمنی را تحریک می کنند. مطالعات نشان داده است که آنها نقش حیاتی در ترمیم بافت و تنظیم روند بهبودی دارند. به گفته نویسندگان این مطالعه، "انبوهی از شواهد علمی نشان می دهد که هدف قرار دادن فنوتیپ های ماکروفاژ ممکن است یک درمان بالقوه موثر در زخم پای دیابتی باشد. اگرچه قند خون بالا باعث افزایش نسبت ماکروفاژهای M1 در زخم پا نسبت به ماکروفاژهای M2 احیاکننده می شود، کرمON101  به تنظیم تعادل بین ماکروفاژهایM1 و M2 کمک می کند.

نویسندگان یافته‌های خود را بطور خلاصهاین طوربیان کردند: «کاربرد موضعی ON101 با گاز بلافاصله پس از دبریدمان در مقایسه با پانسمان جاذب در همه بیماران، از جمله کسانی که عوامل خطر مرتبط باDFU [زخم پای دیابتی] داشتند، اثر درمانی قابل‌توجهی نشان داد. با توجه به اطلاعات ما، این مطالعه اولین کارآزمایی بالینی تصادفی بین المللی در فاز 3 می باشد که از یک داروی تحقیقاتی برای تنظیم فعالیت های ماکروفاژ M1/M2 در بیماران مبتلا بهDFU ، استفاده می کند.

کرم ON101، توسط یک شرکت تایوانی به نام Oneness Biotech تولید می شود و با نام تجاری Fespixon به بازار عرضه می شود. این دارو از ژوئن در تایوان در دسترس بوده است، و در ایالات متحده، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای سرعت بخشیدن به توسعه آن، به ON101 یک مسیر تایید سریع درمان[1] اعطا کرده است. برای این منظور، بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی در حال حاضر در یک کارآزمایی بالینی شرکت کرده اند. علاوه بر این،Oneness Biotech  ، یک برنامه دسترسی گسترده را تحت مقررات FDA آغاز کرده است که به بیماران زخم پا در ایالات متحده اجازه می دهد تا دارو را در مرحله قبل از تأیید برای استفاده ی بالینی، دریافت کنند. اطلاعات در این زمینه را می توانید در وب سایت این شرکت بیابید.

نویسنده ی این مطالعه دکتر  Shun-Cheng Chang، گفت: "پیش بینی می شود که داروی جدید در سال 2024 به صورت تجاری در دسترس باشد، زیرا Oneness Biotech در حال حاضر در حال مذاکره با شرکت های جهانی برای همکاری تجاری سازی آن است. ما همچنین امیدواریم که به زودی در ایالات متحده در دسترس قرار گیرد تا بیماران بیشتری بتوانند هر چه سریعتر از این درمان جدید بهره مند شوند. ظرفیت عرضه می تواند تا 25 میلیون تیوب در سال باشد.همچنین محققان در حال بررسیON101 ، برای استفاده های احتمالی در سایر زخم ها مانند زخم‌های وریدی پا، زخم‌های فشاری، درماتیت رادیولوژی، رفع اسکار جراحی و زخم‌های سوختگی، هستند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/11/12/new-cream-cures-foot-ulcers/